سال ۲۰۰۲ بود که شرکت Firefly بازی به یاد ماندنی و بسیار زیبا Stronghold Crusader را برای کامپیوتر های شخصی روانه بازار کرد. این بازی خیلی سریع جای خود را در دل هواداران باز کرد و تبدیل به یکی از شیرین ترین خاطرات گذشته اکثر بازیکنان و طرفداران سبک استراتژیک شد. اکنون بعد از گذشت ۱۲ سال، شرکت سازنده نسخه دوم این بازی را منتشر کرده تا مجدد خاطرات خوب گذشته بازیکنان از این عنوان زنده شود. اما آیا این عنوان به اندازه نسخه اولیه خود، قوی ظاهر شده است؟
شیکاگو، شهرى مملو از خلاف و جنایت. شهرى که در گوشه اى از آن مواد مخدر فروخته مى شود و در گوشه اى دیگر انسان! شهرى که حتى مسئولینش هم تو زرد و به فکر خرابکارى و فساد هستند! اما مرز خلاف هاى این شهر، خیلى وقت است که حدّ معمول را گذرانده و در گوشه اى دیگر، هک سلاح عده اى شده است. عده اى که قصد بر قرارى نظم و امنیت را نداشته و خودشان نیز افرادى زخم خورده اند. اما این افراد هکر هاى عادى نیستند. آن ها سازمان و ارگان هاى مختلف را هدف خود مى دانند. به چه دلیل؟ مشخص نیست. به همین علت است که به رنگ خاکستر هستند و از جنس خاکستر، از جنس نابودی…
تکرار … این کلمه چندین بار در این نقد خواهید دید. بازی Far Cry 3 زمانی که دو سال پیش عرضه شد، تحولی شگرف را از هر جهتی که بگویید در سری Far Cry ایجاد کرد. یک بازی عظیم، متنوع، زیبا با ضدقهرمانی جذاب و گیم پلی دلچسب که نظر همگان را به سمت خود جلب کرد. از آنجایی که شرکت Ubisoft به این راحتی ها دست از سر IP های موفق خود بر نمی دارد، کافیست که دوباره آن موفقیت قبلی را تکرار کند و سود کلانی به جیب بزند. برای همین، بعد از دو سال ما شاهد Far Cry 4 هستیم. بازی که اصلا تازگی Far Cry 3 را ندارد و هنوز هم برخی مشکلات بازی قبلی را دنبال خود یدک می کشد اما به قدری جذاب است، که خیلی راحت حداقل ۲۰ ساعت را سرگرم آن خواهید بود. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا نگاهی به جدیدترین عنوان در سری Far Cry بیندازیم.
یوبی سافت شوتری را ارائه می دهد که واقعا باید با شجاعت گفت که مثل هیچ بازی دیگری نیست . 21 اکتبر 2008 بعد از صرف تقریبا 25 ساعت در بازی تک نفره farcry2 سؤالی نبود که نتوانم پاسخ دهم : چرا این بازی far cry نامیده شده است ؟ بازی تقریبا چیزی را از بازی crytek 2004 نشان نمی دهد. داستان farcry1 به این سری جدید انتقال نمی یابد – کاراکترها مشابه به نسخه 1 نیستند . در سری جدید هیچ نامی از jack carver برده نمی شود.هیچ جهشی به بازی سری اول وجود ندارد. همچنین از موجودات فرا زمینی در سری جدید خبری نیست.بجای آن ها farcry2 کشمکشی است میان گروه های جنگی به نام های UFLL , APR که در یک ملت آفریقایی در حال این کشمکش ها هستند.farcry2 به بازیکن اجازه داوری از پیش تعیین شده را نسبت به بازی نمی دهد..شما درحین بازی در بیشتر مواقع هم رزمانی نیز دارید که شما را در بازی کمک می کنند . دوازده همرزم وجود دارند که بصورت مستمر در سر تا سر داستان پراکنده هستند که شما می توانید با آنها دوست باشید. همه چیز در farcry2 با یک بخش آموزشی شروع می شود که شما را به بهترین کنترلهای شوتر اول شخص و فرضیه های بازی آشنا می کند . هدف اصلی شما پیدا کردن jackal می باشد که یک کاراکتر تهدید کننده می باشد که اسلحه ها را برای UFLL , APR تهیه می کند تا آتش جنگ را روشن نگه دارد.
مقدمه : ابتدا خدمت دوستان عزیز سلام عرض میکنم. بازی فارکرای ابتدا توسط شرکت کرایتک در سال 2004 برای کامپیوتر های شخصی عرضه شد.بازی از نظر گرافیکی یک بازی بسیار چشم نواز و زیبا بود.شما در جزیره با دشمنان و زامبی ها و... مبارزه میکردید. سپس یوبی سافت در سال 2008 نسخه دوم بازی را منتشر کرد.برخلاف نسخه اول که توسط کرایتک ( سازنده عنوان مشهور Crysis ) ساخته شده بود , نسخه دوم عنوانی بسیار متوسط بود.گرافیک خشک با تم زرد و محیط جنگلی خالی ! یعنی شما بودید و درخت و صخره. شاید یکی از نکات جذاب آن رانندگی و تعمیر ماشین ها بود که آن هم به علت ایست بازرسی های فراوانی که در محیط قرار داشت بعد از مدتی یکنواخت میشد.حال "یوبی سافت" با بهره گیری از نظرات سازنده طرفداران بازی نسخه ای کاملا متفاوت از عنوان پیشین و تا حدودی شبیه به نسخه اول را عرضه نموده است.متفاوت از این نظر که همه چیز آن حتی گیمپلی نیز تغییر کرده و شبیه نیز از آن نظر که اتمسفر جزیره تا حدودی یاد آور جزیره شماره اول فارکرای میباشد. حال به بررسی کلی از بازی در ادامه خواهیم پرداخت.
برنامهنویس بازی یا در اصطلاح بازینویس معمولاً به شخص یا گروهی گفته میشود که در زمینه ساخت، توسعه و تولید کدهای بازینویسی و یا ساخت بازیهای ویدیویی فعالیت دارند.
تاریخچه
تاریخچه ساخت بازیهای رایانهای به سال ۱۹۷۰ تا اواسط ۱۹۸۰ باز میگردد که به علت محدود بودن کامپیوترهای موجود مجبور بودند طراحی شخصیت یا کاراکتر بازی را نیز بر عهده بگیرند. بازیها معمولاً بسیار سبک و فاقد کیفیت بودند و تنها برای چند دقیقهای کاربر را سرگرم میکردند.